Met 11,5 miljoen gebruikers is WhatsApp het meest gebruikte sociale medium in Nederland. Het is dan ook heel eenvoudig, snel en laagdrempelig om te communiceren via WhatsApp. En dit is niet alleen voor particulieren weggelegd. Ook steeds meer bedrijven gebruiken WhatsApp om in contact te komen met klanten. Dit kan dan ook een goede toevoeging zijn aan je huidige communicatiemiddelen. Maar is dit geschikt voor jouw organisatie? En waar moet je op letten? We geven je een aantal tips!

Allereerst is het goed om te bedenken of WhatsApp past binnen jouw organisatie en strategie. WhatsApp maakt het (toekomstige) klanten makkelijker om met je in contact te komen. De drempel om even een appje te sturen ligt lager dan bij bellen. En de reactietermijn via WhatsApp is veel sneller dan mailen. (Althans: dat verwacht de klant, dus houdt daar rekening mee!) Dit is met name interessant als de strategie van jouw bedrijf erop gericht is om klanten centraal te stellen, als persoonlijk contact belangrijk is en als je direct inspeelt op behoeften en maatwerk. Zo kunnen gasten bijvoorbeeld eenvoudig een tafeltje reserveren en klanten een afspraak maken in de showroom of een vraag stellen over je producten.

Verwachtingen en verplichtingen

Maar let op: het zakelijk inzetten van WhatsApp brengt ook bepaalde verplichtingen en verwachtingen met zich mee. Zoals hierboven al vermeld: klanten verwachten een snelle reactie via WhatsApp. Het liefst direct. Een appje is eerder een vervanging van een telefoontje dan van een mailtje. Je bedrijf moet er dus wel op ingericht zijn om snel te kunnen reageren. Lukt dit niet? Dan loop je misschien juist een klant mis, omdat hij zich niet gehoord voelt. Verwachtingen managen is hierin heel belangrijk. Daarom hieronder een aantal tips en zaken om rekening mee te houden bij het zakelijk gebruik van WhatsApp:

  • Maak één persoon verantwoordelijk voor het afhandelen van WhatsApp berichten. Zo ontstaat er geen verwarring over wie een bericht beantwoord. Laat hem of haar een bedrijfstelefoon met WhatsApp gebruiken of download de desktopversie.
  • Gebruik je logo als profielfoto, zodat je bedrijf direct herkenbaar is voor je klanten.
  • Ben je alleen bereikbaar binnen openingstijden? Vermeld deze dan in je status! Zo is het voor iedereen direct duidelijk wanneer je wel en niet bereikbaar bent.
  • Ga er vanuit dat je nu wellicht meer vragen krijgt dan je gewend bent, omdat de drempel voor klanten om contact op te nemen met WhatsApp een stuk lager ligt. Wees hierop voorbereid.
  • Houd er rekening mee dat niet alle consumenten staan te springen om te WhatsAppen. Zorg dan ook dat het een aanvulling is en geen vervanging van je huidige communicatiemiddelen.
  • Gebruik je Android? Dan is WhatsApp Business wellicht handig om te gebruiken. Hiermee kun je een zakelijk WhatsApp account aanmaken. Het grote voordeel? Er is ondersteuning voor vaste nummers, je kunt een beschrijving van je bedrijf inclusief link naar je website toevoegen, je kunt statistieken bijhouden en een automatische melding bij afwezigheid instellen. Het grote nadeel? Vooralsnog is het nog gratis, maar in de toekomst moet je ervoor betalen. Ook is WhatsApp Business nog niet beschikbaar voor de iPhone.

WhatsApp API: maak het klanten zo makkelijk mogelijk om je te appen

Wil je WhatsApp in gaan zetten en klanten de mogelijkheid geven je te appen? Maak het zo dan zo makkelijk mogelijk, door zo min mogelijk handelingen te verrichten. Dat kan door een bepaalde API te gebruiken. Dit is kort gezegd een manier waarop een computerprogramma kan communiceren met een ander programma of onderdeel hiervan. In dit geval: je website met WhatsApp.

Hoe werkt het? Zodra een klant op een jouw mobiele nummer (of een andere link) klikt op je website, wordt WhatsApp direct geopend op zijn telefoon. Zit hij achter de computer en gebruikt hij de desktop versie van WhatsApp? Dan opent deze ook automatisch. Kortom: direct appen!

Gebruik hiervoor deze link https://api.whatsapp.com/send?phone=316 gevolgd door je mobiele nummer. Ter voorbeeld het nummer van Jeroen: https://api.whatsapp.com/send?phone=31628487537 Gebruik deze link vervolgens voor je mobiele nummer, een WhattsApp-icoontje of bijvoorbeeld de tekst ‘stuur ons een appje’. Test het maar eens en stuur Jeroen een leuke selfie!

Wil jij dit ook? Neem contact met ons zodat wij het op je site kunnen plaatsen. Wil je liever eerst even sparren om erachter te komen of dit geschikt is voor jouw bedrijf? Ook dat kan! We appen! 😉

AVG - 10 onderdelen waar je website aan moet voldoen

- Ouder bericht -

Cibap student Raoul versterkt ons team!

- Nieuwer bericht -


Kop koffie?

Wil je eens praten over de mogelijkheden om meer omzet te halen voor jouw bedrijf? Vul je gegevens in en wij nemen vrijblijvend contact met je op.