De website van Molecaten campings en vakantieparken mobielvriendelijk én goed vindbaar in Google maken, dat is het doel tijdens deze klus. StandOut Reclame werkt in dit project samen met online marketingbureau Epurple en softwareontwikkelaar Kwilia. Inmiddels staat de geheel vernieuwde website live, maar het werk is nog niet klaar. Pieter Middendorp, marketingmanager bij Molecaten, vertelt: “Een website zet je niet live om er vervolgens vijf jaar niets meer aan te veranderen. Om up-to-date te blijven moet je blijven optimaliseren.”

Klantencase Molecaten

Mobielvriendelijk en goed vindbaar

Molecaten biedt een groot aanbod van campings en vakantieparken in Nederland en Hongarije. In een interview met StandOut vertelt Pieter Middendorp dat zo’n twee jaar geleden de vraag ontstond om de website te optimaliseren voor mobiel. “Google kwam toen met de melding dat websites die niet goed weergegeven worden op mobiele apparaten, ook slecht worden weergegeven in de zoekresultaten. Onze website functioneerde slecht op mobiele schermen, dus daar moesten we echt wat mee”, aldus Pieter.

Direct contact met de uitvoerder

Het contact met Molecaten kwam tot stand toen ze zochten naar iemand die een design kon omzetten naar HTML. Pieter: “Ik benaderde een kennis voor de opdracht, maar die had geen tijd en verwees ons door naar Mathieu Rigault, developer bij StandOut Reclame. Dat klikte goed. Wij vinden het prettig en noodzakelijk om direct met de uitvoerder contact te hebben. Als je werkt met grote bedrijven zit er vaak een projectleider tussen en dat werkt meestal moeizamer én langzamer.”

Bij dit project zijn drie partijen betrokken. Kwilia is verantwoordelijk voor de back-end, Epurple voor SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising) en StandOut voor de front-end en het design. Pieter: “Dit is een hele mooie samenwerking, want alle partijen hebben naast hun eigen specialisatie ook overlapping in kennis. De ideeën van ene partij worden ondersteund door de andere partij. Zo wordt de uitwerking nog beter.”

Een nieuwe herkenbare website

Pieter: “We zijn gestart met het maken van een aantal wireframes (schematische weergaves van de website of webpagina’s). Die wireframes legden we vervolgens naast de huidige website. We vonden het heel belangrijk dat de nieuwe mobielvriendelijke website in uitstraling niet veel zou afwijken van de bestaande site. Vaste gasten zouden Molecaten nog wel moeten herkennen. Zo combineerden we nieuwe ideeën met een deel van de huidige look en feel.”

Mathieu vertelt verder: “De verschillende vakantieparken van Molecaten met alle bijbehorende opties (van kampeerplekken tot stacaravans en chalets) zorgen voor veel content. Samen met collega en vormgever Rik was het mijn doel om die content op een gestructureerde manier aan de bezoeker te tonen. Het design moest dus zo gebruiksvriendelijk mogelijk worden. Denk aan een overzichtelijke zoek en boek pagina, een bruikbaar mobiel menu of de ‘prijzen grid’ die op alle apparaten goed getoond moet worden.

Een website is nooit af

Pieter: “Toen het basisdesign stond zijn we gaan bouwen, maar het design is in de loop van de bouw toch nog een aantal keer veranderd. Hij moet er mooi uitzien, maar dat een website goed werkt is natuurlijk het belangrijkst. Door veel goede communicatie onderling verliep het traject voorspoedig. In de zomer van 2018 gingen we dan ook denken aan live-gang van de nieuwe site.”

“Het live gaan bleek echter veel ingewikkelder dan gedacht. De website was al heel uitgebreid en eigenlijk wilden we nog best veel functionaliteiten toevoegen. Uiteindelijk besloten we eerst live te gaan met wat we op dat moment hadden. Het was te belangrijk dat er snel een website live kwam die goed toonbaar is op mobiele apparaten. Die functionaliteiten kunnen we ook later nog toevoegen. Op het gebied van websites gebeurt toch continu zoveel dat je niet kan zeggen dat een website ooit af is en je er de komende vijf jaar niks aan hoeft te doen.”, aldus Pieter.

Mathieu vertelt dat hij op dit moment bezig is met het verder verbeteren van de site op SEO technisch gebied. “Een snelle laadtijd van een website is heel belangrijk voor een goede score in Google. Eén van de dingen die we aangepast hebben is bijvoorbeeld dat afbeeldingen die laag op de pagina staan pas laden als je verder naar beneden scrolt. Door niet direct alle afbeeldingen te laden, laadt de website sneller en daarmee scoor je weer beter in Google.”

Goede communicatie en schone code

Pieter is erg te spreken over de samenwerking met Mathieu: “Wat ons direct opviel was dat Mathieu al bij de eerste oplevering hele ‘schone code’ aanleverde. Daarnaast is het fijne van Mathieu dat hij niet alleen oplevert wat we van hem vragen. Hij denkt actief mee en komt zelf met ideeën. Daardoor verloopt het proces sneller en wordt het uiteindelijk beter. Hij denkt echt aan wat gasten uiteindelijk te zien krijgen op de site. Daarbij is de communicatie met Mathieu altijd prettig. Wij vragen nog wel eens onverwachte dingen op onverwachte momenten. Mathieu reageert dan snel en met de goede antwoorden.”

Kop koffie?

Wil je eens praten over de mogelijkheden om meer omzet te halen voor jouw bedrijf? Vul je gegevens in en wij nemen vrijblijvend contact met je op.