Functioneel voor alle apparaten

Goed vindbaar en mobielvriendelijk

Molecaten biedt een groot aanbod van campings en vakantieparken in Nederland en Hongarije. In een interview met StandOut vertelt Pieter Middendorp dat zo’n twee jaar geleden de vraag ontstond om de website te optimaliseren voor mobiel. “Google kwam toen met de melding dat websites die niet goed weergegeven worden op mobiele apparaten, ook slecht worden weergegeven in de zoekresultaten. Onze website functioneerde slecht op mobiele schermen, dus daar moesten we echt wat mee”, aldus Pieter.

Een nieuwe herkenbare website

Pieter: “We zijn gestart met het maken van een aantal wireframes (schematische weergaves van de website of webpagina’s). Die wireframes legden we vervolgens naast de huidige website. We vonden het heel belangrijk dat de nieuwe mobielvriendelijke website in uitstraling niet veel zou afwijken van de bestaande site. Vaste gasten zouden Molecaten nog wel moeten herkennen. Zo combineerden we nieuwe ideeën met een deel van de huidige look en feel.”

Mathieu vertelt verder: “De verschillende vakantieparken van Molecaten met alle bijbehorende opties (van kampeerplekken tot stacaravans en chalets) zorgen voor veel content. Samen met collega en vormgever Rik was het mijn doel om die content op een gestructureerde manier aan de bezoeker te tonen. Het design moest dus zo gebruiksvriendelijk mogelijk worden. Denk aan een overzichtelijke zoek en boek pagina, een bruikbaar mobiel menu of de ‘prijzen grid’ die op alle apparaten goed getoond moet worden.

macbook

Een website is nooit af

Pieter: “Toen het basisdesign stond zijn we gaan bouwen, maar het design is in de loop van de bouw toch nog een aantal keer veranderd. Hij moet er mooi uitzien, maar dat een website goed werkt is natuurlijk het belangrijkst. Door veel goede communicatie onderling verliep het traject voorspoedig. In de zomer van 2018 gingen we dan ook denken aan live-gang van de nieuwe site.”

“Het live gaan bleek echter veel ingewikkelder dan gedacht. De website was al heel uitgebreid en eigenlijk wilden we nog best veel functionaliteiten toevoegen. Uiteindelijk besloten we eerst live te gaan met wat we op dat moment hadden. Het was te belangrijk dat er snel een website live kwam die goed toonbaar is op mobiele apparaten. Die functionaliteiten kunnen we ook later nog toevoegen. Op het gebied van websites gebeurt toch continu zoveel dat je niet kan zeggen dat een website ooit af is en je er de komende vijf jaar niks aan hoeft te doen.”, aldus Pieter.

Mathieu vertelt dat hij op dit moment bezig is met het verder verbeteren van de site op SEO technisch gebied. “Een snelle laadtijd van een website is heel belangrijk voor een goede score in Google. Eén van de dingen die we aangepast hebben is bijvoorbeeld dat afbeeldingen die laag op de pagina staan pas laden als je verder naar beneden scrolt. Door niet direct alle afbeeldingen te laden, laadt de website sneller en daarmee scoor je weer beter in Google.”