Afgelopen week berichtte RTL Nieuws over Roswitha Heijmerink (52). Zij moet duizenden euro’s boete betalen voor een via Google gevonden foto die ze op haar Facebookpagina gebruikte. In deze blog drukken we je nogmaals op het hart dat je geen foto’s van anderen zonder toestemming moet gebruiken voor je eigen commerciële uitingen. 

Roswitha is eigenaresse van een broodjeszaak. Toen ze bedacht dat ze snert als special zou gaan serveren zocht ze via Google naar een foto van een kom erwtensoep die ze bij haar bericht op Facebook kon plaatsen. Ze vond een geschikte foto en zette deze op haar Facebookpagina.

Nog diezelfde week kreeg ze bericht van de maker van de foto. Hij eiste €1500,- voor het onrechtmatig gebruiken van de foto. Roswitha probeerde het nog onderling op te lossen, maar hier ging de fotograaf niet mee akkoord. Hij schakelde een advocaat in en uiteindelijk moest ze een schadevergoeding aan de fotograaf betalen, plus de kosten van zijn advocaat en verdere proceskosten. Een bedrag van bijna €5000,-. Zelf een advocaat inschakelen via haar rechtsbijstandsverzekering lukte niet, want auteursrecht bleek niet onder de verzekering te vallen. Nu is ze een crowdfunding actie gestart om het bedrag bij elkaar te krijgen.

Welke foto’s mag je wel gebruiken?

Ben jij ondernemer of plaats jij voor een bedrijf berichten op social media of op de website? Let dan heel goed op welke afbeeldingen je daar bij plaatst! Gewoon even Googelen en een plaatje downloaden en opslaan en vervolgens op je eigen kanalen plaatsen is dus geen goed idee! Hier zijn een aantal tips voor hoe je het wel aan kunt pakken.

  1. Foto’s van gratis websites

Er is een groot aantal websites waar je foto’s kunt vinden die je meestal zo kunt gebruiken. De foto’s op deze websites hebben bijvoorbeeld een creative commons licentie: de maker van het beeld heeft dan vooraf al toestemming gegeven om het werk te gebruiken. Ook kan het zijn dat de foto’s onder publiek domein (auteursrecht is komen te vervallen) of een CC0 licentie vallen.

Zelf hebben wij een aantal favoriete websites voor ‘gratis’ afbeeldingen:

Mooie foto gevonden? Let dan wel goed op of deze foto echt gratis te gebruiken is! Als je een foto in Pexels zoekt staat er bij elke foto een stukje informatie over de rechten. Zie hieronder. Staat er een merk op de ‘gratis’ foto? Ook dan is het niet vanzelfsprekend dat je het beeld gratis mag gebruiken, pas hier dus mee op. Onderstaande foto mag je gratis gebruiken.

2. Eigen foto’s

Wil je helemaal zeker weten dat je goed zit met het gebruik van foto’s voor jouw commerciële doeleinden? Maak dan je eigen foto’s! Als je dit doet is het nog steeds belangrijk om er op te letten dat je met jouw foto origineel bent en dat het beeld niet een kopie is of lijkt van werk dat al bestaat. Ook moet je oppassen met het fotograferen van merken. Een merk op een foto mag je namelijk niet altijd zakelijk gebruiken. De gebruikte foto bij dit artikel is een eigen foto van Longing Badplank.

3. Stockfoto’s gebruiken

Stockfoto’s zijn kwalitatieve foto’s voor commercieel gebruik die je moet kopen. In verschillende databases zijn ontzettend veel beelden beschikbaar van allerlei genres en onderwerpen. Specifiek beeldmateriaal nodig en kun je het niet vinden in de gratis fotobanken en lukt het ook niet om de beelden zelf te (laten) maken? Wij kunnen voor ongeveer €10,- per foto stockfoto’s voor je regelen.

4. Toestemming vragen

Heb je een beeld van iemand anders gevonden, maar zou je het toch willen gebruiken? Vraag dan gewoon toestemming aan de eigenaar! Leg uit waarvoor je het beeld wilt gebruiken en wie weet mag je het beeld met bijvoorbeeld een bronvermelding toch gebruiken.

 

Cibap student Raoul versterkt ons team!

- Ouder bericht -

Rik Kauffmann nieuwe grafisch vormgever bij StandOut Reclame

- Nieuwer bericht -


Kop koffie?

Wil je eens praten over de mogelijkheden om meer omzet te halen voor jouw bedrijf? Vul je gegevens in en wij nemen vrijblijvend contact met je op.