Bij StandOut houden we wel van een wist je datje op zijn tijd. Wij waren erg benieuwd naar de herkomst van reclame. Wist jij dat reclame in de tijd van het Romeinse rijk begon? Er zijn reclameboodschappen teruggevonden in de ruïnes van Pompeii.

Maar wanneer kwam het in Nederland? En wat is er in de loop der jaren veranderd? Wij zochten het voor je uit!

Verleden

Affiches zijn de eerste reclame-uitingen die wij in Nederland verspreiden. Reclame ontstond in Nederland rond 1870. De reden daarvoor was dat goedkope massaproducten in opkomst waren. Lokale mond-tot-mondreclame volstond niet meer en veel concurrentie maakte reclame noodzakelijk. In Rotterdam (1846) en in Amsterdam (1880) komen de eerste reclamebureaus.

We spoelen door naar 2 januari 1967. Wanneer de eerste tv-reclame werd uitgezonden. Het is het eerste STER-reclameblok. De verschillende reclames worden afgewisseld door een ‘waterrimpeling’. Het blok duurde in totaal 3:14 minuten.

Heden

Reclame is tegenwoordig overal, zowel offline als online. We zitten in het digitale tijdperk en dat geeft reclame een groot bereik. Je kunt mensen van over de hele wereld bereiken, maar ook een kleine, specifieke groep mensen. De mogelijkheden voor het verspreiden van reclame zijn oneindig. Social media (Facebook, LinkedIn, Instagram, YouTube etc.), televisie, kranten en tijdschriften, (digitale) bebording langs wegen en in bushokjes, radio, flyers, posters en ga zo maar door. Door verschillende media in te zetten vergroot je het bereik van je reclame.

Daarnaast zijn tegenwoordig de influencers razend populair. Influencers zijn mensen die blogs schrijven of vlogs maken over producten en diensten van merken en bedrijven. Ze maken optimaal gebruik van het digitale tijdperk en hebben veel volgers op hun platforms als Instagram en YouTube. Soms zijn het bekende Nederlanders die samenwerken met een bepaald merk, maar soms zijn het mensen zoals jij en ik die over een bepaald merk heel erg tevreden zijn en dat willen delen met hun volgers.

Toekomst

De reclamewereld blijft zichzelf hard ontwikkelen. Wat vandaag een trend is, is morgen uit. Reclames van vroeger kunnen nu echt niet meer, en wat nu normaal is kan over een paar jaar wel verboden zijn. Vorig jaar zei Mabel Nummerdor, bestuurslid van NIMA het volgende:

“We zijn gigantisch verpreutst; vrouwen als sexy boegbeeld zijn veelal uit reclamescripts geschrapt, seks is uit en Frank Lammers (de ‘sullige’ huisvader van de Jumbo) is de nieuwe Marlboro Man geworden.” – Mabel Nummerdor.

Tijden veranderen, maar wat kunnen we voor de toekomst van reclames verwachten? Wat we in ieder geval veel meer gaan zien zijn dieren. Dieren hebben (vaak letterlijk) een hoge aaibaarheidsfactor en we voelen ons zeer verbonden met ze. Veel mensen hebben een huisdier of zijn gewoon gek op dieren. Dat zetten reclamemakers nu in!

Een Russisch bedrijf heeft wel een hele andere kijk op reclame. Als het aan hen ligt zien we in de toekomst reclame in de ruimte. Woorden die zweven in de lucht. Hoe werkt dat dan? Bekijk het filmpje zelf!

Wij helpen je graag!

Wil jij zelf aan de slag met reclame? Of wil je juist dat jouw website goede reclame is voor je bedrijf? Wij helpen je graag met een nieuw webdesign, online marketing en grafisch ontwerp voor bijvoorbeeld je reclame-uitingen. Bekijk onze diensten!

Hoe schrijf je een goede blog? 5 tips!

- Ouder bericht -

Marketingteam StandOut groeit met Wesley

- Nieuwer bericht -


Kop koffie?

Wil je eens praten over de mogelijkheden om meer omzet te halen voor jouw bedrijf? Vul je gegevens in en wij nemen vrijblijvend contact met je op.